V tomto článku se podíváme jak hormony štěstí ovlivňují naši náladu, psychiku, psychickou odolnost, duševní pohodu a zdraví. To vše má enormní a přímý vliv na regeneraci celého našeho organismu a proces uzdravení a léčení.

Řekneme si o jaké hormony štěstí jde a také jak zvýšit jejich přirozenou produkci a dosáhnout lepší nálady a podpořit své duševní zdraví. Zjisti, který hormon štěstí ti chybí, co ti to způsobuje za problémy a jak napravit správnou produkci a hormonální rovnováhou.

Co jsou to hormony štěstí?

Hormony jsou chemikálie produkované různými žlázami v celém našem těle. Cestují krevním řečištěm, působí jako poslové a hrají roli v mnoha tělesných procesech. Jednou z těchto důležitých funkcí je, že pomáhají regulovat naši náladu a duševní pohodu. Je známo, že některé hormony podporují pozitivní pocity, včetně štěstí, radosti, motivace a potěšení. Mezi tyto základní hormony štěstí patří:

  • Serotonin
  • Dopamin
  • Endorfiny
  • Oxytocin

Během každodenního života prožíváme ohromné množství emocí a pocitů. Mohou to být pocity jako je štěstí, radost, smutek, zamilovanost, zoufalství, stres, strach a další. Za všemi našimi pocity stojí chemické reakce, které jsou přímo ovlivňovány produkcí hormonů. Hormony jsou sloučeninami, které pracují jako chemické přenašeče (chemický posel) od jedné buňky k jiné buňce. Hormony, které mají vliv na duševní pohodu, psychiku a dobrou náladu jsou označovány jako „hormony štěstí“. Do této skupiny hormonů řadíme endorfinyserotonin, dopamin nebo oxytocin, ale zařadit pod toto označení můžeme i melatonin, který není přímo hormonem štěstí, ale má na tyto hormony přímý vliv.

Rozhodně zaměřit se na správnou hormonální rovnováhu a zvýšit produkci hormonů štěstí, je zaručený způsob jak být šťastný, proto nezapomeň číst tento článek až do konce.

Emoce vs. hormony

Emoce jsou ve skutečnosti vytvořeny z chemických reakcí a produkcí hormonů, které se vyplavují v našem těle a to způsobuje určité pocity, které prožíváme. Ve skutečnosti pocházejí ze vzrušení nervového systému. V mozku v daném okamžiku probíhají miliony chemických reakcí. K chemickým reakcím dochází kvůli synapsím (propojením dvou neuronů). Synapse jsou součástí nervového systému a právě díky nim jsou neurony schopné přenášet zprávy pomocí neurotransmiterů.

Emoce jsou ovládány hladinami různých chemikálií (hormonů) v mozku, ale neexistuje žádný hormon, který by byl dobrý, nebo špatný. Dokonce i hormon štěstí může způsobit vážné problémy a na druhé straně stresové hormony nám pomáhají k přežití. Každý hormon má svou funkci a je pro nás životně důležitý.

V každém okamžiku v našem těle probíhá nespočet chemických reakcí a jsou aktivní různé hormony včetně neurotransmiterů. Některé z těchto neurotransmiterů procházejí mezi jednotlivými buňkami, zatímco jiné jsou vysílány do celých oblastí mozku. Vrstvením signálů na jiné signály může náš mozek upravit, jak na situace a události reagujeme a může účinně změnit naši náladu. Pokud jsme například v nebezpečí, náš mozek uvolňuje stresové hormony, díky nimž reagujeme rychleji a dokážeme zvládat náročné situace a nebezpečí, protože zaplavuje určité oblasti neurotransmiterem zvaný epinefrin (adrenalin). Když nebezpečí odezní, tak náš mozek vyšle uklidňující signál v podobě chemikálií, které tlumí odezvu oblastí, které vyvolávají strach.

Proto nejlepším a nejjednodušším způsobem jak změnit své pocity a způsob jakým reagujeme na události a situace je změnit své hormony. Úprava hormonální rovnováhy a změna biochemie mozku je nejdůležitější aspekt, který vede k uzdravení z duševních poruch, podpoře duševního zdraví a získání kontroly nad svými reakcemi a svou myslí a tím i celým životem a všemi jeho aspekty. A právě o tomto je náš online kurz harmonie života, kde se naučíš s tímto pracovat a získáš mnoho dalšího.

hormonalni-rovnovaha-serotonin

Nervový systÉm a hormony

Zatímco neurony jsou stavebními kameny komunikačního systému těla, je to síť neuronů, které umožňují pohyb signálů mezi mozkem a tělem. Tyto organizované sítě složené až z 1 bilionu neuronů tvoří takzvaný nervový systém. Lidský nervový systém má dvě části. Centrální nervový systém, který zahrnuje mozek a míchu a periferní nervový systém, který je složen z nervů a nervových sítí v celém těle.

Nervový systém (soustava) slouží k zachycení a zpracování podnětů (vnitřních i vnějších) působících na organismus a zajištění odpovídající reakce na ně. Zajišťuje nervové řízení (reakce), které je rychlejší než to hormonální způsobené endokrinním systémem a proto je vhodnější k přenosu informací, které vyžadují rychlou koordinovanou reakci.

Endokrinní systém je také důležitou součásti, aby mohlo dojít ke komunikaci. Systém využívá žlázy umístěné po celém těle, které vylučují hormony. Hormony regulují řadu tělesných funkcí, včetně metabolismu, trávení, nálady, krevního tlaku a růstu. Endokrinní systém není přímo spojen s nervovým systémem, ale oba na sebe vzájemně působí a právě nervový systém je hlavní složkou, která ovlivňuje endokrinní systém a vyplavování (produkci) hormonů.

Přetížení nervového systému

Pokud je nervový systém přetížen, tak dochází k mnoha problémům a to včetně k problematickému zpracování podnětu, které působí na náš organismus a psychiku. Zatížení nervového systému může způsobit opožděné, špatné, intenzivní nebo nedostačující reakce a také rozhodit hormony v našem těle. Taková zátěž nervové soustavy může být způsobená různými viry, patogeny, plísněmi, zánětem, parazity a podobně.

To vše může vést ke skutečnosti, kdy můžeme vnímat určité situace daleko intenzivněji než obvykle. V praxi to znamená, že se daleko rychleji vystresujeme. Stres bude trvat delší dobu, bude intenzivnější a bude obtížně a v některých případech až zcela nemožné se ho zbavit nebo zmírnit. To stejné platí i pro další podněty jako je například negativní myšlenky, které mohou být tak intenzivní, až se stanou problémem duševního zdraví v podobě OCD obsedantně kompulzivní poruchy. Dále to mohou být intenzivnější emoce a to i strach, který může přejít až do úzkosti a způsobit úzkostně stavy až panické ataky. A tak bychom mohli pokračovat, ale jednoduše řečeno to může vést k rozvoji a vzniku mnoha různých duševních poruch.

Více dopodrobna k tomuto tématu hovořím ve videu níže, kde rozebírám tuto problematiku do hloubky a to včetně toho, jak vzniká a jak ji řešit.

Hormon štěstí – prostředí a okolí

Největší vliv na naši psychiku, duševní pohodu a zdraví má samozřejmě prostředí, ve kterém žijeme a okolí, kterým se obklopujeme. Nezapomeň na nejdůležitější pravidlo, že jsi průměrem 5 lidí, se kterými trávíš nejvíce času. Tito lidé tě ovlivňují a věř, že ovlivňuji tvé návyky, čemu věnuješ svou pozornost, jak trávíš čas, čemu věříš, nad čím přemýšlíš, jak se cítíš a mnoho dalších faktoru. To vše ovlivňuje hormony, které tvůj mozek a tvé tělo produkuje a přetváří pomocí chemických reakcí na pocity, které prožíváš.

Stejné je to i s prostředím, kde žiješ. Žiješ na místě, kde jsi neustále ve stresu? Místo, které není pro tebe vhodné a to pravé? Necítíš se tam dobře nebo jako doma? V tom případě to negativně narušuje tvou duševní pohodu, zdraví a to včetně hormonu, které tvůj mozek i tělo produkuje a přetváří pomocí chemických reakci na pocity, které prožíváš.

To vše má nesmírný vliv na to jak jsou produkované hormony štěstí, tak i stresové hormony. Toto vše ovlivňuje tvoji náladu, psychiku, duševní pohodu a zdraví. Jednoduše budeš šťastnější. Začni se zabývat tím, co tě obklopuje, v jakém prostředí žiješ a s jakými lidmi trávíš nejvíce času, ale také kam směřuje tvá pozornost na co se zaměřuješ. Pokud řešíš věci, které nemůžeš změnit, tak přicházíš zbytečně o životní energii a to může vést k únavě, vyhoření a ke vzniku psychických problémů. Prostředí a okolí je jeden z nejlepších a nejsnadnějších způsobů jak změnit svůj život.

Hormon štěstí – serotonin

Serotonin patří mezi nejdůležitější hormony štěstí. Tento hormon štěstí a neurotransmiter pomáhá regulovat naši náladu i spánek, chuť k jídlu, trávení, schopnost učení a paměť.

Serotonin ovlivňuje každou část našeho těla, od našich emocí až po naše motorické dovednosti. Tento hormon štěstí je považován za přírodní stabilizátor nálady. Je to chemikálie, která pomáhá při spánku, jídle a trávení. Serotonin také pomáhá:

  • Zmírnit příznaky deprese
  • Redukce úzkosti
  • Hojit rány
  • Zlepšit a posílit funkci imunitního systému
  • Zmírnit bolest
  • Udržovat zdraví kostí

Pojďme se tedy podívat na to jak zvýšit přirozenou produkci serotoninu a zlepšit tak své duševní, ale i fyzické zdraví. Proto, aby se v těle tvořilo dostatek serotoninu, je nutné přijímat ve stravě aminokyselinu zvanou L-tryptofan. K tvorbě serotoninu pomáhá:

  • Správná kvalitní a vyvážena strava (ořechy a semínka, špenát, ananas, sójové produkty, kakaové boby a další)
  • Trávení dostatku času v přírodě
  • Meditace a techniky zaměřené na přítomný okamžik jako je všímavost
  • Dostatek pohybu a fyzické aktivity
  • Správné dýchání
  • Kvalitní spánek
  • Pobyt na sluníčku a vitamín D
  • Smích a vděčnost
  • Koníčky a zábava (kreativní činnosti)
  • Dostatek odpočinku a relaxace
  • Otužování a studené sprchy
  • Masáž
  • Jóga a čchi-kung
  • Redukovat stres
  • Mazlení s domácím mazlíčkem

U lidí, kteří mají nedostatek serotoninu, se mohou vyskytnout problémy s duševním zdravím. Mezi nejčastější duševní poruchy spojené s nedostatkem tohoto hormonu štěstí patří deprese, úzkosti, bipolární porucha, poruchy spánku a další. POZOR stres může narušit naši schopnost vytvářet hormony štěstí a to včetně serotoninu.

Podívej se na 25 vědecky ověřených triků jak zlepšit své štěstí skrze hormony.

 SOUVISEJÍCÍ ČLÁNEK:  JAK PŘIROZENĚ ZVÝŠIT PRODUKCI SEROTONINU

Dopamin

Dopamin, známý také jako hormon štěstí a hormon „dobrého pocitu“, je hormon a neurotransmiter, který je důležitou součástí systému odměn vašeho mozku. Dopamin je spojen s příjemnými pocity, spolu s učením, pamětí, funkcí motorického systému a dalšími.

Jaký je rozdíl mezi endorfiny a dopaminem v našem mozku? Zatímco endorfiny jsou neurotransmitery, které nám pomáhají vyrovnat se s bolestí a stresem, dopamin je neurotransmiter zvyšující náladu, který se uvolňuje po dosažení cíle.

Dopamin se zapojuje do okruhu odměn v našem mozku a pomáhá nás motivovat k plnění cílů, ale naopak nedostatek dopaminu nás může demotivovat. Vyšší hladiny endorfinu mohou ve skutečnosti vést k vyšší produkci dopaminu. V praxi to znamená, že jsou ve skutečnosti propojeny v systému, který podporuje akci směrem k odměnám a dobré pocity, které z toho vyplývají.

Dopamin a jeho správná hladina pomáhá zlepšit:

  • Průtok krve
  • Trávení
  • Výkon a fungování mozku
  • Funkce srdce a ledvin
  • Paměť a soustředění
  • Nálada a emoce
  • Ovládání motoriky
  • Zpracování bolesti
  • Funkce slinivky a regulace inzulínu
  • Chování při hledání potěšení a odměny
  • Spánek a jeho kvalitu
  • Stres a stresové reakce včetně stresových hormonů (kortizol, adrenalin)
  • Změna hmotnosti
  • Sexuální touhu a apetit
  • Naši energetiku těla (vitalita, únava, vyčerpání)
  • Funkci endokrinního systému (hormonálního systému)

Pozor na dopamin

POZOR dopamin může být dobrý pán, ale také špatný sluha, protože má jednu velkou nevýhodu a tím je fakt, že je velmi návykový. Nutí nás chtít za každou cenu víc a nezastavit se. Proto je potřeba umět rozlišit, kdy využíváme dopamin k našemu prospěchu a kdy jsme naopak jeho otrokem a stáváme se obětí závislosti. Mezi dopaminové závislosti může patřit závislost na pornu, hazardu, drogách a návykových látkách, sexu, nakupování, a další.

POZOR stres může narušit naši schopnost vytvářet tento hormon štěstí dopamin.

Podle studie na lidech i na zvířatech jsou nízké hladiny dopaminu spojeny s depresemi, únavou, problémy s koncentrací, výkyvy nálad, nespavostí, úzkosti, nedostatkem motivace, pocity viny a beznaděje.

Jiné studie a výzkumy potvrzují, že dopamin a s ním související chemické procesy v mozku úzce souvisí s návykovým chováním, které může vést k duševním poruchám jako jsou poruchy příjmu potravy, sebepoškozování, nutkavé sexuální chování, závislost na hazardních hrách a další.

Jak zvýšit produkci dopaminu a zároveň si zachovat zdravou hladinu dopaminu, aby nedošlo k závislosti a jiným problémům:

  • Strava
  • Meditace
  • Pravidelné cvičení a dostatek pohybu
  • Dostatek kvalitního spánku
  • Pobyt v přírodě
  • Sluníčko a vitamín D
  • Správné dýchání
  • Poslech hudby
  • Sex, mazlení a intimita
  • Plnění úkolů a cílů
  • Kreativní činnosti
  • Mazlení s domácím mazlíčkem

Měj na paměti, že dopamin nepůsobí sám. Funguje s jinými neurotransmitery a hormony, jako je serotonin a adrenalin.

hormonalni-rovnovaha-serotonin

Hormony štěstí – endorfiny

Mezi další hormony štěstí se řadí endorfiny. Endorfin se uvolňuje z hypofýzy do mozku a  vyvolává silné až téměř euforické stavy a pocity. Tento hormon je spojen s pocity dobré nálady a štěstí, ale také snižuje riziko vzniku úzkostných stavů, deprese, zbavuje stresu a tlumí bolest. 

  • Zlepšuje náladu, psychiku a duševní pohodu a zdraví
  • Vyvolává pocity štěstí a euforie
  • Tlumí bolest
  • Zmírňuje stres, bolesti i deprese
  • Chrání srdce a cévy
  • Zlepšuje spánek
  • Zmírňuje stavy únavy a vyčerpání
  • Zlepšuje a posiluje funkci imunitního systému
  • Pomáhá překonávat hranice fyzických možností
  • Pozitivně působí na mozek a jeho funkce
  • Pomáhá k dosažení lepších sportovních výkonů
  • Posiluje sociální vazby

Hormon štěstí endorfin a výzkumy

Podle výzkumu z roku 2011 je meditace dalším způsobem, jak spustit uvolňování endorfinů. Meditace ti může pomoci relaxovat a dosáhnout vnitřního pocitu klidu. Může také nabídnout další zdravotní výhody a to včetně zlepšení fyzického zdraví, zlepšení nálady a duševního zdraví, redukce stresu, zlepšuje kvalitu spánku a mnoho dalšího.

Studie potvrzují, že endorfiny výrazně pomáhají ke snížení stresu, zmírnění deprese a dokonce také tlumí bolest. To jsou jen některé z mnoha pozitivních přínosů tohoto hormonu, které jsou podpořené vědou a studiemi. Endorfin je také prospěšný pro zmírnění úzkosti, únavy a stavu vyčerpání podle lékařské studie.

Pokud máme nedostatek endorfinů, může to mít nepříznivé účinky na naše zdraví jako například deprese, úzkosti a další výkyvy nálad, zvýšené bolesti, problémy se závislostí, problémy se spánkem, podrážděnost a impulzivita. POZOR stres může narušit naši schopnost vytvářet hormony štěstí a to včetně endorfinu.

Hladiny endorfinů se také obvykle zvyšují stejně jako u dopaminu, když se věnujeme aktivitám vytvářejícím odměny, jako je jídlo, cvičení nebo sex.

  • Smích
  • Sport a pohyb
  • Cvičení
  • Fyzická aktivita
  • Meditace
  • Sex
  • Tanec
  • Sluníčko a vitamín D
  • Čokoláda
  • Pálivé papričky
  • Věnování se zábavným koníčkům a aktivitám
  • Věnování se tomu co máme rádi
  • Vytvářet hudbu a obecně umění
  • Kontakt s dalšími lidmi

Hormon lásky – oxytocin

Často nazývaný „ hormon lásky “, oxytocin je nezbytný pro porod, kojení a silné pouto mezi rodičem a dítětem. Tento hormon může také pomoci podpořit důvěru, empatii a svazování ve vztazích a hladiny oxytocinu se obecně zvyšují s fyzickou náklonností, jako je líbání, mazlení a sex. Někdy je také oxytocin nazýván jako hormon štěstí, protože podporuje naši duševní pohodu a dobrou náladu.

Tento hormon lásky pomáhá ve všech případech utužovat a prohlubovat mezilidské a partnerské vztahy, ale také vztah matky a dítěte. Pomáhá nám cítit lásku, důvěru a s nimi spojené pocity štěstí, proto se také řadí mezi hormony štěstí.

Oxytocin, dopamin a serotonin jsou často označovány jako naše hormony štěstí. Když nás přitahuje jiná osoba, tak náš mozek uvolňuje dopamin a také naše hladiny serotoninu se zvyšují a vzniká oxytocin. To způsobí, že pocítíme nával pozitivních emocí.

Oxytocinu má mnoho různých pozitivních účinků na posílení vztahů a dokonce i zlepšuje naše zdraví a duševní pohodu. Pojďme se tedy podívat jaké pozitivní účinky to jsou:

  • Zvyšuje důvěru
  • Propojenost a náklonnost
  • Podporuje empatii
  • Vyvolává pocity spokojenosti
  • Má antidepresivní účinky
  • Podporuje a posiluje imunitní systém
  • Snižuje stres a také snižuje krevní tlak
  • Vytváří pozitivní zamilované a romantické vzpomínky
  • Podporuje věrnost
  • Pomáhá při učení a zlepšuje paměť
  • Pozitivní komunikace – otevřenost
  • Zlepšuje sociální interakce a chování
  • Podporuje oční kontakt
  • Má dokonce i přímý vliv na naše sebevědomí a odhodlaní při seznámení

Oxytocin hormon lásky a výzkumy

Jeden výzkum naznačuje, že oxytocin má pozitivní dopad na sociální chování a další oblasti související s relaxací, důvěrou a celkovou psychickou stabilitou.

Studie z roku 2012 zjistila, že páry v prvních fázích romantického vztahu měly výrazně vyšší hladiny oxytocinu než páry, které jsou spolu výrazně delší dobu. Oxytocin je vázán na více než jen na novou lásku (vztah). Uvolňuje se také během sexuální aktivity a souvisí s intenzitou orgasmu.

Oxytocin také hraje velmi důležitou roli v různých emocionálních, sociálních a kognitivních procesech, jako je zlepšování nálady, sexuálního vzrušení a sociálního chování. Jak můžeme spustit nebo zvýšit produkci hormonu lásky oxytocinu:

  • Objetí
  • Mazlení
  • Hlazení
  • Líbání
  • Sex
  • Masáž
  • Mazlení s domácím mazlíčkem
  • A další

POZOR stres může narušit naši schopnost vytvářet hormony štěstí a to včetně oxytocinu.

Hormony štěstí a melatonin

Melatonin zvaný také jako „hormon spánku“ není klasickým hormonem štěstí, ale má významnou roli právě na tyto hormony štěstí, naši náladu a duševní pohodu a zdraví. Tento hormon přispívá k pocitu celkové pohody, jelikož pomáhá zlepšovat kvalitu spánku, která přímo ovlivňuje naše další hormony v těle včetně hormonu štěstí a obecně naši duševní pohodu. Serotonin se vyplavuje pomocí světla, ale k produkci melatoninu dochází v noci ve tmě. Melatonin řídí tvůj spánkový cyklus a proto přispívá ke kvalitě spánku.

Melatonin má i mnoho dalších pozitivních účinků. Například jde o antioxidační účinky, posiluje imunitní systém, pomáhá zpomalovat stárnutí, ovlivňuje množství podkožního tuku (pomáhá k hubnutí), regeneruje buňky, pomáhá v procesu uzdravení a léčení a mnoho dalšího.

POZOR stres může narušit naši schopnost vytvářet tento hormon spánku melatonin stejně jako jakýkoliv jiný hormon štěstí.

serotonin-hormony-stesti
Jiří Čapovec

Jiří Čapovec

Celostní terapeut, kouč a mentor

Jiří Čapovec je celostní terapeut, kouč a mentor, který se zabývá oblastí celostní medicíny a funkční medicíny, kde propojuje důležité aspekty a obory jako je osobní rozvoj, psychosomatika, epigenetika, psychologie a rozvoj lidského vědomí, neurovědy a práce s podvědomím. Kromě působení v oblasti nemocí, fyzického a duševního zdraví, se také zaměřuje na psychologii mezilidských vztahu (individuální i párová terapie). Je spoluzakladatel značky cesta relaxace spolu s jeho partnerkou, koučkou a terapeutkou Lenkou Heczkovou. Vede také vlastní studie a výzkumy z oblasti fyzického a duševního zdraví, které sdílí zde na webu.

2 Komentářů
  1. Mirka

    Dobře zpracovaný článek. Našla jsem hodně zajímavých informací, které určitě stojí za pozornost.

    Odpovědět
    • Cesta Relaxace

      Děkujeme Mirko, jsme rádi, že se článek líbí. Přejeme hezký den a mnoho úspěchů 🙂

      Odpovědět

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Pin It on Pinterest

Shares
Share This